CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Monday, July 5, 2010

Ratu Hatiku,Bonda

Al-Fatihah buat Bonda yang amat dicintai.
Pemergian Bonda sungguh mengejutkan.Semuanya berlaku sekelip mata dan tidak diduga sebegini awal.Ya,memang kematian itu pasti. Namun masa bonda bersama kami sungguh singkat.Bonda dijemput pulang ke Rahmatullallah pada umur 55 tahun, masih punya seorang suami,ibu,adik-adik,anak-anak dan cucu-cucu.Semua sayangkan bonda.

Saya sangat rindukan bonda saya,rindu yang amat hanya Allah yang tahu.Bonda adalah segalanya buat saya.Tempat saya mengadu kesedihan,suka duka,kenangan manis pahit, segalanya.Semua cerita saya akan buka pada bonda, baik di kolej,zaman-zaman sekolah, mahupun fantasi masa depan.

Setiap langkahku jua terkenang Bonda.Ke mana saja tempat Bonda pernah bersama saya masih segar dalam ingatan.Kata-kata nasihat Bonda dan gelak tawa Bonda sungguh masih kedengaran.Sepinya tanpa Bonda.Saya sangat rindukan Bonda.

Sepanjang saya bercuti semester,setiap masa saya diluangkan bersama Bonda.Sehari tanpa melihat dan berborak dengan Bonda memang tidak sah.Kebetulan semasa cuti itu,hari jadi kami bertiga disambut bersama-sama tiga ahli keluarga lagi yang kelahiran Bulan Mei.Setiap tahun jua saya menanti bulan April, kerana pada bulan ini Bonda,Ayahanda dan saya akan bertambah
digit umur masing-masing.Sungguh saya berasa bangga kerana hari lahir kami berdekatan.Tahun ini,saya dan adik-adik menghadiahkan Bonda sepasang baju kurung,dan sehelai tali leher pada Ayahanda.Ayahanda memakai tali leher itu pada hari itu juga memandangkan ayahanda akan menghadiri majlis pada malam itu.Namun, Allah tidak mengizinkan Bonda memakai baju dihadiahi kami,Bonda pergi dahulu.Oh,rindunya pada Bonda.

Setiap Selasa pula,akan saya temani Bonda ke pasar malam pada petang hari.Gerai yang kami selalu singgah adalah gerai yg menjual sayuran,buah-buahan dan ayam.Gerai ayam kegemaran Bonda adalah di hujung simpangan di belakang Maybank itu.Tuan gerai selalu memberi Bonda
harga rendah.Bonda pula akan belikan air kegemaran saya,Limau Nipis berasam.Pada minggu terakhir kami bersama ke pasar,Bonda singgah ke setiap gerai air untuk menawarkan saya mana-mana air.Namun,saya menolak.Oh,rindunya pada Bonda.

Pada sebelah pagi setiap hari persekolahan,Bonda akan berada di dapur menyiapkan makan tengahari untuk anak-anak.Saya pula kurang berfungsi apabila Bonda di dapur,kerana saya tidak sehebat Bonda.Bonda tahu setiap makanan kegemaran suami dan anak-anaknya.Ada suatu malam,Bonda membeli mee halus untuk memasak mee sup untuk Ayahanda pada esoknya,namun Allah tidak mengizinkan.Bonda pergi dahulu.Oh,rindunya masakan Bonda.

Bonda bangkit seawal jam 5 pagi untuk menyiapkan adik-adik saya ke sekolah.Dan masuk tidur seawal jam 9 malam setelah satu hari melakukan tugas-tugas seorang isteri dan ibu.Rumah Bonda sentiasa kemas.Sepanjang saya berada di rumah semasa cuti semester,tangan dan kakiku satu pun tidak berfungsi.Semua pun Bonda lakukan.Derhaka sungguh saya.Mesti Bonda keletihan membuat semua kerja.Saya memang anak yang teruk.
Ya Allah,ampunkanlah dosa-dosaku ya rahman ya rahim.

Memandangkan saya anak perempuan terakhir (walaupun masih punyai adik-adik),namun saya amat rapat dengan Bonda dan Ayahanda. Hampir setiap rutin Bonda saya tahu.Hampir setiap pakaian Bonda saya boleh beritahu di mana Bonda membelinya dan berapa harganya.
Sepertinya segala-gala mengenai Bonda saya tahu (well,not everything).Bonda akan selalu menceritakan hal-hal silam dan mengadu hampir semuanya pada saya.Gelak tawa,marah,sedih,gembira semua pun dikongsi bersama.Oh,rindunya pada suara Bonda.

Bonda rebah pada Jumaat petang (18 Jun 2010) di dapur.Dan menghembuskan nafas terakhirnya pada 20 Jun 2010.Siapa sangka Bonda pergi begitu saja.Kerana tiada tanda Bonda sakit mahupun pening-pening.Bonda sihat-sihat saja sepanjang minggu akhirnya itu. Bahkan pada Khamis (17Jun 2010),kami ke Tabung Haji.Bonda menyatakan hasratnya untuk menunaikan Rukun Islam terakhir itu bersama ayahanda. Semasa
Bonda ke kaunter,Bonda mengajak saya bersama, dengan melemparkan senyuman yang sangat manis.Saya masih duduk di belakang membiarkan Bonda seorang ke kaunter.Senyuman terakhir terukir di raut wajah seorang Ibu.Ya Allah,rindunya saya pada raut senyuman di wajah Bonda.

Pada petang jumaat (18Jun2010),saya bersalaman dengan Bonda,untuk keluar mengambil adik saya di Banting.Semasa itu,bonda duduk berdekatan dengan buai cucunya.Siapa sangka itulah ciuman pipi Bonda terakhir.Bonda berpesan "Drive carefully,Alya".Siapa sangka itulah kalimah-kalimah terakhir Bonda buat saya.Siapa sangka itulah kali terakhir pandangan pada Bonda.
Ya Allah,rindunya pada bonda.

"Mok,saya minta maaf sekiranya ada mengguris hati dan perasaan.Minta maaf untuk segalanya, ampunilah dosa saya..I love u so much!!Saya akan sentiasa doakan untuk mok.Saya janji akan jaga ayoh dan adik-adik.Sayang mok.."



Others:
kaklong
kakngah
abg zidni
kak niza

7 comments:

Anonymous said...

Semoga roh nya dicucuri rahmat Ilahi...aamiiiiin...

Ally M said...

insyaAllah..

Nur Hanisah bt Ithnin said...

semoga roh mak ko sentiasa dicucuri rahmat...insyaallah...tabahkan hati sentiasa..dan aku akan sentiasa ada untuk ko bila ko perlu..i'll try my best..insyaallah..

Ally M said...

insyaAllah..thank u nisah.

dyanafatin said...

alya..*i'm speechless*..TT

Ally M said...

kak difa,.sekadar meluahkan ape yg terbuku didada...baru sikit..byk lagi nk tulis..tapi tak berapa ade mase..

Zidni said...

T_T